Before the Last Curtain Falls
In 2010 vroeg de Belgische choreograaf Alain Platel aan enkele travestieten en transseksuelen op leeftijd of ze nog eenmaal op de bühne wilden staan in zijn voorstelling Gardenia. Na een intensieve voorbereiding werd deze voorstelling een wereldwijd succes. De bonte groep artiesten neemt in hun laatste voorstelling afscheid van het leven in de schijnwerpers en bovendien van elkaar. Als de tournee is afgelopen proberen ze weer vorm te geven aan hun dagelijks bestaan, waaruit de documentaire enkele onderdelen toont: een baan als schoonmaker in een bordeel, gesprekken met huisdieren, pianolessen. Gestileerde beelden uit de voorstelling Gardenia worden afgewisseld met interviews waarin de travestieten vertellen over hun kinderjaren en de keuzes die ze, tegen heersende conventies in, maakten om zichzelf te worden. Door het grote contrast tussen de extravagante artiesten op het podium en de kwetsbaarheid wanneer de toneellampen doven, ontstaat een vervreemdend maar ook een veelzijdig beeld van deze bijzondere individuen. Zij getuigen van het verlangen jezelf te kunnen zijn, de moed hiervoor te strijden en de angst voor eenzaamheid en lichamelijk verval. Maar nog altijd geven ze de eeuwige zoektocht naar liefde en geluk niet op.