I Am Here
Een inkijkje in China’s “generatie post-90” – de eerste generatie geboren na de studentenprotesten van 1989 – waarin enkele uitverkorenen hun dromen proberen te verwezenlijken via Superboy, een talentenjacht voor jongens. Regisseur Lixin Fan, die met zijn debuut Last Train Home in 2009 de IDFA Award voor beste lange documentaire won, richt zijn camera op de jonge kandidaten van deze populaire televisieshow. Zonder commentaar te leveren volgt hij hen in de slopende aanloop naar de finale. In een intensief voorbereidingstraject, culminerend in een bootcamp van twee maanden, wordt behalve hun zang- en danstalent ook hun zelfbeeld op de proef gesteld. Jongens worden hier mannen, is het achterliggende idee van de show. Wat voor mens ben je? Wie wil je zijn? Hoe bereik je dat? Op de grens van volwassenheid worstelen ze met deze vragen en worden ze klaargestoomd voor een extreem competitieve samenleving. Aan de vele camera’s van het televisieprogramma valt niet te ontsnappen: tijdens de repetities van hun indrukwekkende power ballads, tijdens momenten van ontspanning of bezinning, tijdens excursies in de bergen. Het drijft ze bij vlagen tot wanhoop: “Er is niets echts in deze werkelijkheid.”