Milisuthando
Filmmaker en schrijver Milisuthando Bongela werd geboren in Transkei, destijds een ‘onafhankelijke’ zwarte republiek in Zuid-Afrika. Ze realiseerde zich toen niet dat de vrijheid van het gebied ingebed was in de apartheid – buiten de grenzen kregen de bewoners te maken met keiharde discriminatie en ongelijkheid.
In deze persoonlijke, poëtische documentaire onderzoekt ze de verschillende werelden waarin ze opgroeide: haar jeugdjaren in het toenmalige Transkei, het kuststadje Oos-Londen in de jaren negentig en het Johannesburg van daarna. Daarbij schetst ze ook de geschiedenis van haar geboorteland tijdens en na de apartheid.
Haar eigen stem en indringende muziek begeleiden bijzonder archiefmateriaal, terwijl ze reflecteert op complexe vraagstukken over macht, angst, intimiteit, vriendschap en liefde, en haar eigen verhouding tot haar witte vrienden, die kampen met intergenerationeel schuldgevoel. Ook vrienden, familie en historische figuren komen voorbij. Met elkaar belichten ze de meer subtiele kanten van racisme. Milisuthando is zowel een eerlijk en melancholisch zelfportret als een portret van een verscheurd land.