Malle Appie
De in 1917 in Amsterdam geboren Albert Mol is bekend geworden als danser, cabaretier, acteur, schrijver en als één van de eerste bekende Nederlanders die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam. Bij het Nederlandse televisiepubliek verwierf hij bekendheid als vast panellid van het populaire spelprogramma Wie van de drie? In dit intieme portret zien we de oud geworden Mol in zijn afgelegen woning op het Oost-Nederlandse platteland, worstelend met een ziekte die hem aan huis kluistert maar liefdevol verzorgd door zijn levenspartner. Regisseur Karin Junger thematiseert haar eigen rol als filmmaakster tegenover een onwillig hoofdpersoon. Steeds weer probeert ze Mol te betrekken in haar filmplannen en suggereert ze mogelijke onderwerpen, maar hij moppert dat hij niet gefilmd wil worden ‘als een ouwe zak op de bank’ en dat hij niet samen met haar wil terugkijken op zijn leven en werk. ‘Het is net alsof je met de tram op het eindpunt bent en dan weer terug moet, dat heeft geen zin’, zegt hij. Maar stukje bij beetje geeft hij toch steeds meer prijs en gesteund door fragmenten uit zijn werk krijgt de kijker toch een beeld van ‘malle Appie’, zoals de acteur door het grote publiek genoemd werd. Dan blijkt dat het lijf misschien niet meer meewerkt, maar dat de geest van de acteur en charmeur nog springlevend is.