Richland
Straten hebben er namen als Proton Lane en Nuclear Lane en jaarlijks is er de Atomic Frontier Day Parade. Welkom in Richland in Washington, dat tussen 1943 en 1945 van een gehucht uitgroeide tot een stadje met vijfentwintigduizend inwoners. De huisvesting van duizenden medewerkers voor de productie van plutonium voor atoombommen in het Hanford nucleaire complex bij Richland was de oorzaak van de snelle groei. Daarbij werden de native Americans van hun grond verdreven.
Richland toont met archiefbeelden en actuele interviewfragmenten hoe bewoners van Richland van ‘de bom’ hun identiteit hebben gemaakt. “Proud of the cloud” zei men altijd, aldus een inwoonster. Maar er zijn ook bewoners die worstelen met het destructieve verleden: het onvoorstelbare menselijke leed dat de bom veroorzaakte, de radioactieve vervuiling van de omgeving en de voortijdige dood van medewerkers van het nucleaire complex door te veel radioactieve straling. Richland toont de diepe kloof in het huidige extreem gepolariseerde Amerika tussen ontkenners van het gewelddadige Amerikaanse verleden en zij die dit recht in de ogen willen kijken.