Valentino's Ghost
In deze uitvoerige analyse becommentariëren diverse wetenschappers en journalisten de rol van de Amerikaanse massamedia in de beeldvorming van moslims en Arabieren. Aan het begin van de twintigste eeuw werden de inwoners van de Arabische wereld nog neergezet als romantische schurken die zich in lange nachten vermaakten met hun harems: bijvoorbeeld in stomme films als The Sheik verbeeld door Hollywoodicoon Rudolph Valentino. De rol van Arabieren werd allengs misdadiger, na bemoeienissen van westerse landen in de olierijke regio. Deskundigen als Gore Vidal en Robert Fisk duiden historische gebeurtenissen die ervoor zorgden dat het 1001-nachtbeeld van Arabieren kantelt naar dat van barbaren die getemd dienden te worden, tot aan de heersende rol van moslims als terroristen. Aan de hand van filmfragmenten, variërend van Schwarzenegger-vehikel True Lies tot Disney's Aladdin, vertellen filmregisseurs en wetenschappers onder meer over de invloed van 9/11 als ideaal Hollywoodscript: met vreemdelingen in de hoofdrol en een spectaculaire aanslag. Een aantal stand-up komieken verluchtigen de film met rake kritiek op de Amerikaanse anti-islamhouding. Ook worden de minimale Amerikaanse interesse in buitenlandse politiek, de rol van religie en de Holocaust besproken als oorzaken van de stereotype beeldvorming. Want wordt Arabieren wel eens gevraagd waaróm ze zo boos zijn op Amerika?