Invoking Justice
In het zuiden van India worden familiekwesties bezien door de plaatselijke Jamaat, een uit mannen bestaande, islamitische adviesraad die onderzoekt en onderhandelt met families, politie en justitie. Vrouwen zijn nimmer onderdeel van zo'n proces. Zelfs als ze een van de hoofdpersonen in de familiekwestie zijn, worden ze door mannen vertegenwoordigd. Niet zelden valt een oordeel slecht uit voor vrouwen. In 2004 richtte een groep moedige vrouwen een eigen Jamaatgroep op om hun geslacht bij te kunnen staan. De filmmaker volgt hun werk tijdens enkele gecompliceerde familierechtkwesties, van een scheidingsaanvraag tot moordzaken. Sharifa Khanam, in 2004 oprichtster van de vrouwen-Jamaat, stond perplex toen ze in 1988 vertaalwerk deed tijdens een vrouwenconferentie en er aldaar gediscussieerd werd over hun rechten. " Ik dacht altijd dat vaders en broers het recht hadden om ons te slaan en we hen moesten gehoorzamen. Toen begreep ik pas dat ik voor mezelf kan denken." Inmiddels leiden Sharifa en haar leden de maandelijkse bijeenkomsten zelfverzekerd. Filmmaker Deepa Dhanraj bezoekt samen met de vrouwen-Jamaat families thuis. Haar camera registreert hoe de vrouwen met kennis van zaken, de Koran en met menselijke maat samen proberen te werken met families, mannelijke Jamaatleden en politie - ondanks vooroordelen, tegenwerking en welig tierende corruptie.