Alone Together
Op YouTube bestaat er een subcultuur rondom ‘girlfriend roleplay’, een variant van ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response)-video’s, die met visuele en auditieve prikkels een fijn gevoel oproepen bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Vrouwen filmen zichzelf in bed en praten zachtjes tegen hun webcam alsof het hun geliefde is. Op fluistertoon vragen ze hoe je dag was en spreken ze hun waardering uit voor alles wat je hebt gedaan. Verder dan een kus langs de camera of gesabbel aan de microfoon gaat het niet, maar betoverend en troostend is het wel.
In zijn afstudeerfilm voor de Willem de Kooning Academie verknipt Guus Voorham deze video’s tot een nieuwe vriendin die voldoet aan al zijn wensen. De virtuele vriendinnen dragen lieflijke namen als Softlygaloshes, Stephanie 7whispers en Fairyblossom. “Niemand kan jou vervangen, jij bent uniek,” vertellen ze hem – en alle anderen die meekijken. Wat gebeurt er als intimiteit een product wordt?