The Competition
In The Graduation legt Claire Simon het selectieproces op de beroemde Parijse filmschool La Fémis vast. Wie erin komt, treedt in de voetsporen van Louis Malle, François Ozon en Alain Resnais – allen alumni aan dit prestigieuze instituut. Aan het begin van de veelomvattende procedure komen honderden studenten in een gigantisch auditorium bijeen voor de eerste opdracht: een drie uur durende schrijfsessie. Uiteindelijk wordt na drie rondes slechts een paar procent toegelaten en die strenge schifting leidt tot hevige discussies bij de vele examinatoren, allemaal ervaren professionals uit het filmvak. Simon neemt ruim de tijd om de gesprekken en beoordelingen te laten zien, waarin de vaardigheden en het karakter van de toekomstige Franse filmelite tot in detail worden besproken. De kandidaten, vaak zenuwachtig en struikelend over hun woorden, ogen kwetsbaar tegenover de gepokte en gemazelde oudere rotten in het vak, die de moeilijke taak hebben om het echte talent te filteren uit al die gretige jonge mensen.