Parajanov: The Last Spring
Deze zelden vertoonde film is een liefdevol en ontroerend portret van filmmaker Sergej Paradzjanov, gemaakt door zijn goede vriend Mikhail Vartanov. Een portret dat, net als de films van Paradzjanov zelf, niet lineair is, maar via impressies, kleuren en symbolen de contouren van een ziel schetst.
De film toont Paradzjanov in 1990 aan het werk aan Confession, de diep-persoonlijke film die hij nooit afmaakte (hij stierf datzelfde jaar). Maar ook in de jaren zestig, met zwierende gebaren regisserend aan zijn meesterwerk The Color of Pomegranates.
In 1974 belandde Paradzjanov vanwege zijn kritiek op het Sovjetregime in de gevangenis (de formele aanklacht was homoseksualiteit), vanwaaruit hij brieven schreef aan Vartanov, die te horen zijn in de film. Hij maakte er ook honderden tekeningen, collages en sculpturen. Die vormen, samen met foto’s, archiefbeelden en Vartanovs eigen beelden, een film die de kunst, vriendschap en liefde in het leven van Paradzjanov viert, op de rand van de dood. Een film waarin Vartanov afscheid neemt van zijn vriend en zijn vriend afscheid neemt van het leven.