De wonderschilders
In sommige Italiaanse kerken zijn merkwaardige schilderijen te vinden. Ze tonen bijvoorbeeld een ongeluk met een kabelbaan, of dode koeien die door de bliksem zijn getroffen, of het auto-ongeluk van een Zwitsers gezin. Deze rampen en ongelukken hebben zich nog niet zo lang geleden werkelijk afgespeeld. In DE WONDERSCHILDERS vertelt een aantal gelovige Italianen hoe zij op miraculeuze wijze een ernstig ongeluk hebben overleefd. Ze zijn er allen van overtuigd dat zij gered zijn door een beschermheilige, en uiten hun dankbaarheid door een schilderij van het tafereel te laten maken. Daarbij wordt het ongeluk zeer letterlijk afgebeeld, met de betreffende heilige als beschermvrouwe op de achtergrond. Het is een vorm van ex-voto, waarbij je belooft iets voor een heilige te doen als er een wens van je wordt vervuld, zoals een wonderbaarlijke genezing of in dit geval het overleven van een ongeluk.