Good Grace
De ontkerkelijking in Nederland is een feit: ieder jaar zijn er weer kerkgenootschappen die zich door het teruglopende bezoek genoodzaakt zien deuren te sluiten. De gebouwen worden vervolgens gesloopt of krijgen een andere bestemming. Ook in het Limburgse Hoensbroek hangt de sluiting van de kleine katholieke kerk Maria Gewanden als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de kleine maar hechte groep parochianen. Dat is moeilijk te accepteren, want de kerk is voor hen meer dan een gebouw. Zij koesteren dierbare herinneringen aan wezenlijke gebeurtenissen uit hun leven, die nauw verbonden zijn met dit gebouw, zoals huwelijk, begrafenis en doop. De kerk is voor velen een toevluchtsoord in moeilijke tijden. De pastoor, die pendelt tussen verschillende kerken in de omgeving, erkent de gevoelens van zijn parochianen, maar staat er wat nuchterder tegenover. In Hoensbroek staat immers ook nog een grotere kerk, waar hij alle gelovigen samen kan bedienen. Filmmaker Lieza Röben volgde gedurende een jaar de gebeurtenissen in en rond deze kerkgemeenschap. Ze legde de grote toewijding vast waarmee de vrijwilligers herfstbladeren opruimen en de kerkbanken en het Mariabeeld afstoffen, en ze sprak met verschillende betrokkenen over deze ingrijpende periode.