Sleep #2
Op het webcamnetwerk EarthCam zijn 24/7 livebeelden van toeristische trekpleisters te zien. Ook van de begraafplaatsen waar beroemde mensen liggen begraven. De desktopfilm van Radu Jude bestaat volledig uit schermopnames van EarthCam-beelden van het graf van Andy Warhol. Zo ontstaat een impressionistische montage die dezelfde plek op verschillende momenten en in verschillende omstandigheden toont.
Mensen leggen blikjes Campbell soup op het graf of poseren ernaast. Een familie houdt een picknick. Soms rennen er herten tussen de grafstenen. Sommige bezoekers zijn zich ervan bewust dat ze gefilmd worden: iemand zwaait naar de camera, een andere trekt zijn broek uit.
De beelden zijn verdeeld in vier seizoenen. We zien het graf overdag, maar ook, haast onzichtbaar, ‘s nachts. Soms met, dan weer zonder geluid. Af en toe wordt er ingezoomd of verschijnt de cursor op beeld. Ondertussen doemt de vraag op: kijken we naar het graf van Warhol, naar de mensen die naar dit graf kijken of naar de regisseur die op zijn computer naar de livestream hiervan kijkt?