Cane Toads: The Conquest
Het is een darwinistisch succesverhaal zonder weerga: de onstuitbare opmars van de giftige agapad. Dit bruingepokte, fors uitgevallen beest, afkomstig uit Centraal Amerika, werd in de jaren dertig op beperkte schaal uitgezet in Queensland, Oost-Australië. Zijn missie: insecten vangen die de suikerrietplantages vernietigden. Wat de boeren niet hadden voorzien, was dat de agapad zich razendsnel zou vermenigvuldigen. Vrouwtjes kunnen zo'n 70 duizend eitjes per jaar leggen, en zo verspreidden ze zich als een olievlek over het hele noordoosten van het land. Met desastreuze gevolgen voor het leefklimaat van de inheemse diersoorten. Toch benadert Cane Toads: The Conquest deze ecologische blunder met milde spot en humor. De combinatie van indrukwekkende close-ups en 3D dompelt de kijker helemaal onder in de leefwereld van deze evolutionaire victoriekraaier.