Murderball
Wie nog dacht dat mensen in een rolstoel zielig zijn, kan na het zien van Murderball voorgoed afscheid nemen van zijn vooroordelen. Ondanks alle pech die de jongens uit het Amerikaanse rolstoelrugbyteam hebben gehad - de een kreeg een auto-ongeluk, de ander werd neergeschoten en weer een ander werd geveld door een kwaadaardige bacterie - is medelijden het laatste waar ze op zitten te wachten. Rolstoelrugby is een agressieve kruising tussen rugby, basketbal en ijshockey, ontwikkeld voor mensen met een hoge dwarslaesie. In eerste instantie werd de sport 'murderball' genoemd, 'maar die naam trok weinig sponsors aan', constateert een van de hoofdrolspelers laconiek. In speciaal ontworpen rolstoelen gaan de deelnemers elkaar te lijf. Ze spelen wedstrijden over de hele wereld en versieren de mooiste meisjes. Murderball volgt het Amerikaanse team vanaf het wereldkampioenschap in 2002 tot de paralympics in Athene in 2004. Zonder valse sentimenten toont de film ook het persoonlijk leven en de emotionele aanvaringen van enkele spelers en de coach. De wedstrijdelementen, gefilmd vanuit rolstoelhoogte, zijn verpletterend en weten de opwinding van de sport goed over te brengen.