Where I Go
Psychologisch drama over Cambodjaanse jongen van gemengde afkomst, die door zowel moeder als grootmoeder is verstoten en zijn Afrikaanse vader nooit heeft gekend. Vader is een soldaat uit Kameroen, die begin jaren negentig met de United Nations Transitional Authority (UNTAC) naar Cambodja kwam en even snel weer vertrok, waarschijnlijk zonder te weten dat hij een kind had verwekt. Op zoek naar zijn roots confronteert de inmiddels achttienjarige San Pattica zijn familieleden (en en passant de VN) met hun onvermogen om hem en zijn halfzusjes een goed thuis te bieden, laat staan een behoorlijke opvoeding. Die confrontaties worden onopgesmukt vastgelegd door de filmmaker: hij is erbij, hij registreert en laat zonder enige pretentie of oordeel zien wat er vóór zijn camera gebeurt of wordt gezegd. Zo arriveert het leed dat de familie elkaar heeft aangedaan in pure vorm bij de kijker. Met groeiende empathie voor Pattica die, opgegroeid in een kindertehuis en dagelijks gediscrimineerd, zo graag iets meer van zijn leven wil maken dan zijn verslaafde moeder die onder een plastic zeiltje op straat woont of zijn grootmoeder die meer waarde aan haar speelkaarten hecht dan aan de toekomst van haar kleinkinderen.