Bitva za nashu sovetskuyu ukrainu
De bekende cineast Dovzhenko, die eerder films als Arsenal (1928) en Zemlya / Earth (1930) maakte, kreeg de opdracht de triomfantelijke comeback van het Rode Leger te verbeelden. Zodoende zien we de paradijselijke Oekraïne dat door de Duitsers 'verkracht' wordt, met poëtische beelden naast oorlogsbeelden. Centraal staat de slag om Charkov die via prachtige parallelmontages wordt uitgewerkt. Opvallend is dat Dovzhenko er niet voor terugschrikt veel lijken te laten zien, tezamen met beelden van door nazi's begane gruweldaden.