BANANAS!*
Fredrik Gertten volgt de Amerikaans/Cubaanse advocaat Juan Domínguez die twaalf arbeiders van een Nicaraguaanse bananenplantage vertegenwoordigt in een uniek proces tegen hun werkgever Dole Food. Hun aanklacht luidt: onvruchtbaarheid, veroorzaakt door het pesticide DBCP waarmee Dole tot 1982 zijn bananenoogst probeerde te beschermen. Vijf jaar eerder was het middel in de VS al verboden vanwege aantoonbaar schadelijke effecten. Dole was daarvan op de hoogte maar is, buiten de grenzen van de VS, doorgegaan zijn personeel aan de risico's bloot te stellen. De zaak van de twaalf arbeiders wordt in de rechtszaal bepleit door Duane Miller. Het is een klassieke David en Goliath situatie. Alleen is Goliath niet met één welgemikte steen te vellen. De advocaat van Dole probeert met groot aplomb de twaalf ongeletterde arbeiders onschadelijk te maken door ze af te schilderen als alcoholisten en leugenaars. Wat er gebeurde nadat Gertten de montage afrondde en met zijn film het festivalcircuit in wilde gaan, is een documentaire op zich waard. Dole Food probeerde een stokje te steken voor de vertoning van de film. Gertten en zijn producenten werden er schriftelijk van beschuldigd leugens te verspreiden. Gertten beriep zich op het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat weerhield Dole er niet van een zaak aan te spannen. Pas toen zelfs het Zweedse parlement zijn bezorgdheid uitte over Dole's pogingen tot censuur, liet de fruitgigant zijn aanklacht varen.