Love Me or Leave Me
Een documentaire over beeldend kunstenaar Jan Montyn (1924) wiens leven een haast onwaarschijnlijke zwerftocht is tussen oorlog en vrede, leven en dood, wanhoop en geluk. In 1944 ontvluchtte hij het streng gereformeerde milieu waarin hij was opgegroeid door zich aan te melden bij de Duitse marine, waarna hij terechtkwam aan het Oostfront. Na de Tweede Wereldoorlog vocht hij in Korea en was later betrokken bij humanitaire missies in Vietnam en Cambodja. Als kunstenaar heeft Jan Montyn een internationale reputatie opgebouwd. Honderden van zijn prenten zijn aangekocht door musea en particuliere verzamelaars in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en Japan. Zijn waarnemingen en ervaringen vind je, weliswaar getransformeerd, direct terug in zijn werk: zijn liefde voor de schoonheid van het landschap en het leven. Maar ook de verschrikkingen van vier oorlogen heeft hij verbeeld. Een groot deel van zijn leven is dan ook gebed in de gruwelijke recente geschiedenis van Zuid-Oost Azië. Een film over de invloed van het verleden op het heden.