Dancemaker
De Paul Taylor Dance Company is een van de meest vermaarde dansgezelschappen van New York. In DANCEMAKER volgt filmmaker Matthew Diamond het gezelschap in de maanden voorafgaand aan de première van hun nieuwste productie Piazzolla Caldera, een dansprogramma geheel gewijd aan en geïnspireerd door de tango‘s van Astor Piazzolla. De voorstelling onderzoekt de tango als populaire dansvorm, als muzikale uiting en als cultuurhistorisch document. Traditioneel gezien is de tango, ondanks zijn sterke machismo-associaties, een kunstvorm waarin man en vrouw gelijke kansen hebben om te leiden. Vrouwen kunnen net zozeer als hun mannelijke danspartners de rol van seksuele agressor op zich nemen. Choreograaf Paul Taylor legt die traditie bloot en geeft er een hedendaagse interpretatie van, bijvoorbeeld door ook paren van gelijke sekse de tango te laten dansen. Iets wat in de ontvangst van zijn voorstelling zeker nog voor controverse zorgde. Aangevuld met archiefmateriaal van Paul Taylor in zijn vroege jaren, als toenmalig aanhanger van Martha Grahams choreografieën, is DANCEMAKER een puur kunstenaarsportret geworden.