The Shadow Scholars
The Shadow Scholars volgt Patricia Kingori, de jongste vrouwelijke, zwarte professor in de 925-jarige geschiedenis van de Universiteit van Oxford. Als ze hoort over een wereldwijd netwerk, waarin hooggeschoolde Kenianen de essays schrijven van westerse studenten en promovendi, gaat ze in Nairobi op zoek naar deze academische schrijvers achter de schermen.
Mercy, alleenstaande moeder van een achtjarige, is een van hen. Ze staat te tollen op haar benen als ze vertelt hoe ze net een nacht heeft doorgehaald om twee essays in verschillende vakgebieden af te krijgen. Haar naam zal er niet boven staan.
Naar schatting vijftigduizend Kenianen maken deel uit van dit leger aan ‘schaduwgeleerden’, dat zich online laat inhuren om scripties en proefschriften te schrijven. Hoewel Kenia een hoogwaardige IT-industrie kent en de jonge bevolking van Nairobi hoogopgeleid is, zijn er nauwelijks bijpassende banen. Op deze manier is een acceptabel salaris te verdienen.
Ook de met prestatiedruk worstelende opdrachtgevers komen, onherkenbaar, aan het woord. Kingori legt bestaande machtsverhoudingen bloot en vraagt zich intussen af wie de schaduw is van wie.