De troonsafstand
"Ik heb mijn vader hartgrondig gehaat. In mijn puberteit deed ik alles om hem te provoceren", aldus filmmaker Kees Schaap. Toch werd het portret dat hij van zijn vader maakte geen karaktermoord. In tegendeel, Schaap laat zien dat voor een bepaalde generatie mannen carrière maken zo belangrijk was dat zij soms vergaten dat zij ook nog een gezin hadden. Onder hun dominante pantser verschool zich vaak een gevoelig mens. Schaap reconstrueert de indruk die zijn vader op zijn omgeving achterlaat door middel van gesprekken met familieleden, collega's en kennissen. Ondertussen is zijn vader op zijn uitnodiging begonnen aan een spelletje golf met een hem onbekende professionele tegenstander. Golf is bij uitstek een spel waarbij de psychische buigzaamheid van de spelers op de proef wordt gesteld.