American Casino
Analyse van hoe een gebrek aan regelgeving en een teveel aan vertrouwen in de markt leidde tot de ineenstorting van het Amerikaanse bancaire systeem, dat wordt vergeleken met een casino. Deskundigen en oud-werknemers die meedraaiden in het oververhitte systeem schetsen een beeld van lichtvaardig uitgegeven leningen, veronachtzaamde controleprocedures en risico's die werden afgewenteld op speculanten, verzekeringsmaatschappijen en hypotheeknemers. Kritisch is de film over hoe de banken vervolgens met garantstellingen van de overheid voor hun wanbeleid worden beloond terwijl de Afro-Amerikaanse bevolking onevenredig hard door uithuiszettingen wordt getroffen. Beelden van glimmende bankkantoren contrasteren met verpauperde wijken in Baltimore. Talking heads worden afgewisseld met verklaringen van hoofdrolspelers als Alan Greenspan op hoorzittingen. Een groot deel van de film gaat vergezeld van sfeermuziek van Moby, maar er zijn ook rapnummers over de crisis in verwerkt. Een muggenverdelger klaagt over de toenemende gezondheidsrisico's die de krach brengt door welig tierende muggenlarven in verlaten zwembaden in Zuid-Californië. Op Malibu vertelt een puissant rijke man hoe hij nog rijker werd omdat hij 'de loterij' won met de weddenschap dat de uitgezette leningen niet zouden worden afbetaald.