A Trip to the Country
Regisseur Jean-Marie Teno reist door Kameroen langs de plekken van zijn jeugd. Yaoundé, de stad waar hij woonde, heeft nog steeds geen zuiver drinkwater en zijn oude school ligt in puin. De opleiding die hij daar ooit kreeg was Europees, dus universalistisch en modern. Na dertig jaar onafhankelijkheid twijfelt Teno echter aan de waarden die zijn land en hijzelf destijds nastreefden. Yaoundé is nog steeds geen Manhattan, merkt hij mistroostig op. Alleen de betonnen huizen, blikvoedsel en een autokerkhof getuigen van de moderne tijd. Onderweg rijdt hij langs illegale tolpoorten, bewaakt door soldaten. Een jaarlijkse bijeenkomst voor gemeenschapswerk is tegenwoordig vooral een gesponsord bierfeest. A Trip to the Country is een essay over de valse beloften van de vrijemarkteconomie en de verwerping van lokale waarden, zoals het respect voor ouderen, vrijgevigheid en solidariteit. Teno toetst zijn herinneringen aan de hedendaagse realiteit en pleit met ironie voor een eigen Afrikaanse vorm van moderniteit.