Gumbo Coalition
Al sinds haar met een Oscar bekroonde documentaire Harlan County, USA (1976, over een mijnwerkersstaking in Kentucky) is Barbara Kopple een van de meest vooraanstaande, geëngageerde filmmakers in de Verenigde Staten. In Gumbo Coalition volgt Kopple in de voor haar kenmerkende cinema verité-stijl twee bekende strijders voor gelijke rechten en sociale rechtvaardigheid: Marc Morial, voormalig burgemeester van New Orleans en voorzitter van de National Urban League, en Janet Murguía, voorzitter van UnidosUS, een organisatie die opkomt voor de latino-gemeenschap in het land. Zij bundelen hun krachten in de strijd tegen racisme.
Kopple volgt het onvermoeibare en onverzettelijke tweetal in een uiterst roerige periode in de Amerikaanse geschiedenis: het presidentschap van Trump, de racistisch gemotiveerde schietpartij in El Paso, de Covid-19-pandemie, de dood van George Floyd en de Black Lives Matter-beweging, de verkiezingen en de bestorming van het Capitool. Reportages worden doorsneden met interviews, intieme en soms grappige familietaferelen, nieuwsbeelden en archiefmateriaal. Samen vormen ze een bewonderenswaardig verhaal over de lange adem die nodig is om verandering te bewerkstelligen.