Orbit Diapason
In Zuid-Afrika zijn mysterieuze steencirkels gevonden, die ook wel ‘de geboorteplaats van de Zon’ of ‘Adam’s Calendar’ worden genoemd. Sommigen zien ze als heilige plaatsen van een voorouderlijke cultuur, terwijl anderen een verband leggen met buitenaardse wezens. Niet alleen aanhangers van alternatieve kosmologiën zien een rol weggelegd voor aliens, ook NASA zoekt systematisch naar sporen van buitenaards leven. Die nieuwsgierigheid is voor een deel ingegeven door de wens nieuwe leefwerelden te koloniseren, omdat we de onze in rap tempo aan het vernielen zijn. De terugloop van bijenpopulaties wordt door sommigen gezien als de aankondiging van de apocalyps.
In het hallucinante, immersieve Orbit Diapason komen al deze draden samen tot een verhaal over de wereld van nu en later. Of de toekomst een uitweg of oplossing voor de huidige problemen biedt, hangt af van onze connectie met de aarde, wordt ons verteld. De film roept vragen op over de menselijke drang tot imperialisme en de gewenste omgang met buitenaards leven. Het reflecteren op onze houding tegenover het heelal brengt ons uiteindelijk dichter bij het begrip van ons samenleven op aarde.