A Journal of Insomnia
Een website als een biechtstoel, dat is wat A Journal of Insomnias op dit moment is. Niet voor zondaars, maar voor slapelozen. In de eerste fase van dit interactieve project van het Canadese National Film Board worden mensen die aan slapeloosheid lijden, uitgenodigd te praten over hun aandoening. Letterlijk: via webcam, microfoon en chat-teksten wordt hun slapeloze doen en laten geregistreerd. Slaapstoornissen zijn een groeiend probleem, dat in alle geïndustrialiseerde landen voorkomt en waar dagelijks zo'n dertig procent van de Westerse bevolking mee kampt. Maar volgens specialisten is het eerder een symptoom dan een ziekte op zich. In deze eerste fase brengt A Journal of Insomnias dat symptoom in al zijn variaties in kaart, niet op klinische wijze maar artistiek. Het vergaarde materiaal zal vervolgens tot bron dienen voor de tweede fase, die in 2013 zal plaatsvinden. Het interactieve werk dat dan zal worden gepresenteerd, zal een portret geven van mensen die aan chronische slapeloosheid lijden en de bezoekers uitdagen die slapeloosheid zelf te ondervinden door een deel van hun nachtrust op te geven.