Turbulence: Jamais Vu
Als extended reality-kunstenaar Ben Joseph Andrews een aanval van vestibulaire migraine heeft, vallen zijn gevoel van oriëntatie, balans en ruimtelijk inzicht weg. Het beïnvloedt ook zijn ervaring van de werkelijkheid; alles wat vertrouwd voelde, lijkt opeens nieuw en anders – een neurologisch verschijnsel dat bekend staat als ‘jamais vu’.
Hij laat je dat gevoel van ‘jamais vu’ zelf ervaren via een VR-bril, die je werkelijkheid vervormt tot een zwarte wereld met in witte lijnen afgetekende objecten. Zittend aan een tafel leidt en begeleidt Andrews je met zijn stem door een serie handelingen met alledaagse objecten, die opeens onwennig en onhandig voelen: iets simpels als door een boek bladeren voelt al vreemd. Wat doet zo'n ervaring met je beeld van de wereld, van het stoffelijke, van jezelf?
Turbulence: Jamais Vu is het eerste deel van een serie mixed reality-werken die Andrews maakt over de chronische aandoening waarmee hij leeft, in een poging de ziekte niet langer als een hindernis, maar als een bron van creativiteit te zien.