Omdat zijn vader een nieuwe baan heeft gekregen in Ierland, gaat de zesjarige Hjalmar met zijn broertje en ouders er een jaar wonen. In de vorm van een videodagboek vertelt Hjalmar over zijn pogingen in dit land van mist en regen zich zijn nieuwe omgeving eigen te maken, een nieuwe taal te leren en nieuwe vriendjes te maken. Aanvankelijk zeggen de rituelen op school hem weinig, maar zoals de mist bij het begin van een nieuwe lente optrekt en het landschap zichtbaar wordt, zo trekt de mist voor Hjalmar op en loopt hij de achterstand in. Dan komt ook de tijd om afscheid te nemen.