Burundi sous la terreur
Evenals ITSEMBATSEMBA ? RWANDA UN GÉNOCIDE PLUS TARD maakt BURUNDI SOUS LA TERREUR deel uit van een vierluik dat filmmakers Alexis Cordesse en Eyal Sivan over de vluchtelingenproblematiek maakten. Zowel in Rwanda als in Burundi leidden de spanningen tussen de Hutu en Tutsi?bevolkingsgroepen de afgelopen jaren tot bloedige uitbarstingen. Maar terwijl in Rwanda de Tutsi's de onderdrukte groep zijn, zijn in Burundi de Hutu's in de minderheid. Door de enorme vluchtelingenstroom die vanaf 1994 vanuit Rwanda naar omringende landen als Burundi, Zaïre en Tanzania op gang kwam, escaleerde ook in Burundi het conflict. Uit angst om net zoals de Tutsi's in Rwanda het slachtoffer te worden van een massamoord, kwam er ook in Burundi een golf van terreur op gang.