Poor Consuelo Conquers the World
Wereldwijd zitten duizenden miljoenen kijkers aan de buis geplakt als hun favoriete soap of telenovela wordt uitgezonden. Het perfecte middel om sociale verschuivingen te bewerkstelligen, bedenkt dr. Miguel Sabido in de jaren zestig. De kleurrijke Mexicaan wordt voor gek versleten, maar is ervan overtuigd dat de massa de grote wereldproblemen kan oplossen. Bevlogen vertelt hij over het succes van zijn eerste soapserie, waarin een oude man per se de lagere school wil afmaken. Volgens Sabido zet de serie een half miljoen volwassenen aan om een educatieproject van de overheid te doorlopen. Meerdere geslaagde series volgen en zowel hij als verschillende experts in onder andere massacommunicatie en psychologie komen aan het woord over welke factoren aan de successen hebben bijgedragen. Sabido's concept van de soap voor sociale verandering, waarbij de personages als rolmodellen fungeren, heeft de afgelopen decennia in verschillende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika navolging gekregen. Het publiek krijgt hierin handvatten aangereikt om problemen rond mishandeling, alcoholisme, homoseksualiteit en hiv aan te pakken. NGO's zijn doorgaans de initiatiefnemers. Ontroerend zijn de getuigenissen van daadwerkelijke belangrijke verbeteringen in de levens van meestal arme, kwetsbare mensen. Tegelijk zorgen de vele soapfragmenten vol gezwollen muziek, uitvergrote situaties en hoog oplopende emoties voor een lichte noot.