Sotsgorod - Steden voor de heilstaat
Na de revolutie in 1917 wilden de Russische autoriteiten zo snel mogelijk beginnen met het ontwikkelen van de landbouw en industrie in de nieuwe socialistische staat. Daarom werden in de jaren '20 architecten uit het westen aangetrokken om de zogenoemde 'Sotsgorods', de nieuwe steden, te ontwerpen. Deze architecten kwamen vol enthousiasme naar de Sovjet-Unie om hun bijdrage aan de socialistische heilstaat te leveren. In deze film worden enkele van deze pioniers van toen ge‹nterviewd, waaronder de Nederlander Jan Rutgers. Via foto's, brieven en ontwerpen wordt een beeld gegeven van de omstandigheden waarin gewerkt werd. Naast deze op feiten en ooggetuigeverslagen gebaseerde geschiedenis van de architecten, geeft de film een beeld van het dagelijks leven van de huidige bewoners van de sotsgorods.