Miss María, Skirting the Mountain
Miss María woont afgelegen in het Andesgebergte en leidt een primitief leven in een strenggelovige gemeenschap. Ze helpt mee op het land en melkt de koeien. Koken doet ze op een zelfgestookt vuurtje. Sinds haar achttiende draagt de als man geboren María, die zich al haar leven lang vrouw voelt, alleen nog maar rokken. Er doen wilde geruchten over María de ronde, ze zou zelfs geboren zijn als duivel. Toch zijn er ook mensen die haar accepteren en helpen. Gaandeweg wordt duidelijk dat deze moedige vrouw nog veel meer bagage met zich meedraagt dan slechts haar anders-zijn, en veel woede en verdriet in zich herbergt. Toch heeft ze, vooral door haar geloof en de liefdevolle omgang met haar dieren, een manier gevonden om te overleven in deze wereld – een wereld die haar al voordat ze geboren werd, afwees en veroordeelde. María heeft geleerd om gewoon door te lopen als ze nageroepen wordt, met rechte rug en vastberaden tred.