Cosmic Chant. Niño de Elche
Muzikant Niño de Elche, geboren in 1985, staat bekend om zijn grensverleggende kijk op flamenco. Meer dan flamencozanger is hij performer, singer-songwriter en kunstenaar. Al op jonge leeftijd begon hij met zijn kunst de regels van de klassieke flamenco te bevragen – vaak tegen het zere been van zowel familie als fans, zo blijkt uit korte interviews. Het weerhoudt de gepassioneerde protagonist er niet van om zijn werk voort te zetten en deze flamenco nieuwe stijl in te zetten als een vorm van maatschappijkritiek.
Hij betrekt zijn eigen lichaam en identiteit in zijn muziek, en versnijdt beelden van klassieke opnamen met confronterende nieuwsfragmenten. Gemixt met synthesizerklanken en ferme beats ontstaat er een nieuwe, uitdagende vorm van flamenco. De afwisselende, speels gemonteerde fragmenten van shows, performances en kunstwerken dagen de kijker uit om mee te denken over de vraag of je als artiest de regels van klassieke kunstuitingen mag overtreden. Voor Niño de Elche is het antwoord helder.