Double Aliens
Samtskhe-Javakheti is een gebied in Zuid-Georgië dat grenst aan Turkije en Armenië. Een schitterende, robuuste streek waar de wegen altijd al slecht zijn, maar ’s winters onbegaanbaar wanneer er metershoge sneeuw ligt. Van oudsher herbergt de regio een grote Armeense bevolking. Dat levert spanningen op die onderhuids doorwoekeren, maar die nooit tot een fysieke uitbarsting zijn gekomen. De Georgische fotograaf Daro Sulaukari wilde er een fotoserie over maken en nodigde regisseur Ugis Olte uit haar te vergezellen. Hun samenwerking kreeg de vorm van een roadmovie, die niet alleen een specifieke streek en haar bewoners portretteert, maar die ook de persoonlijke overwegingen van de makers reflecteert. Associatief en poëtisch, in verbluffend mooie beelden tekenen Olte en Sulaukari de verhalen op van mensen die schijnbaar willekeurig op hun pad komen. De man die ze op een begraafplaats bij het graf van zijn voorouders treffen, nodigt hen uit in zijn huis, waar hij met zijn twee kinderen graag voor Sulaukari’s camera poseert. Ergens buiten op het land leggen drie jonge mannen uit hoe het barre klimaat en de economische uitzichtloosheid veel jongeren doen wegtrekken. Hun verhalen zijn herkenbaar, hun situaties vaak vergelijkbaar, en toch leven buren er in onmin omdat de één Armeens bloed heeft en de ander Georgisch.