Monster in a Box
Spalding Gray is schrijver, acteur, performer en verwierf in Amerika in 1987 een enthousiast publiek met de door Jonathan Demme verfilmde conference SWIMMING. Vorig jaar verfilmde regisseur Steven Soderbergh zijn laatste conference GRAY‘S ANATOMY over Gray‘s strubbelingen met een curieuze oogziekte. Daartussenin zit MONSTER IN A BOX, door Nick Broomfield in 1991 op film gezet. Ook in deze film praat Gray anderhalf uur lang, waarbij hij vele facetten van het moderne leven ter sprake brengt. Zijn orerende gestalte is afgezet tegen een in licht en ruimte steeds wisselende visuele achtergrond en wordt muzikaal ondersteund door de muziek van ‘maatje‘ Laurie Anderson. Gray verhaalt over zijn nieuwe leven na de plotselinge rise to fame in 1987 en wat dit zoal meebracht aan feestjes, filmpremières en schrijfblokkades. Het monster uit de titel verwijst naar zijn boek Impossible Vacation, een 1800 pagina‘s tellende autobiografie die maar niet wilde afkomen.