Red Forest Hotel
Op het Chinese platteland worden boeren geïntimideerd om land af te staan voor bosbouw. Een van de bedrijven die zich daaraan schuldig maakt is het Fins-Zweedse bedrijf Stora Enso, dat waterverslindende eucalyptusbossen plant voor een toekomstige pulp- en papierfabriek. De Finse filmmaker reist af naar het gebied in Zuid-China om boeren te spreken, en komt terecht in een absurdistische situatie waarin vriendelijke propagandamedewerkers "onpartijdige en objectieve informatie van de overheid" willen geven. Ze adviseren hem onder meer om een vakantie aan zee te boeken. De mensen met wie hij contact maakt, worden in de tussentijd opgepakt of op 'vakantie' gestuurd. De regisseur zelf wordt ook min of meer opgesloten in het Red Forest hotel, uitzichtloos wachtend op een hypothetisch fiat om te mogen filmen in de aangetaste dorpen. Sommige dappere, wanhopige boeren proberen contact te zoeken met de filmmaker, maar die krijgen zwijgplicht. Op alle mogelijke manieren wordt hij tegengewerkt. Er zit niks anders op dan het op te geven. Een jaar later doet hij opnieuw een poging om uit te vinden wat er aan de hand is op het Chinese platteland. De film biedt een fascinerend inzicht in China's "nieuwe groene politiek" in een geglobaliseerde economie. Kunnen bedrijven die samenwerken met autoritaire staten de rechten van de lokale bevolking in acht nemen? Of zijn deze problemen inherent aan de huidige economische orde? De etnische Pumi bevolking, al eeuwenlang de beschermers van bomen in het zuiden van China, geeft antwoorden die tot nadenken stemmen.