Little Miss Piggy
De elfjarige Brechtje woont op een varkensboerderij. Vergeleken met haar klasgenoten uit het verderop gelegen dorp is ze een stoer meisje dat gewend is aan het vrije buitenleven op rubberen laarzen. Brechtje houdt veel van dieren, en dieren doodmaken vindt ze erg zielig. Maar op de varkensboerderij worden iedere dag tientallen biggen geboren die binnen enkele weken worden vetgemest en doorverkocht als vleesvarken. Dit is al jaren de normaalste zaak van de wereld voor Brechtje. Maar ze is aan het veranderen. Ze merkt dat ze nu oud genoeg is om haar eigen mening te vormen en langzaamaan zet ze zich steeds meer af tegen de agrarische omgeving waarin ze opgroeit. Waar ze vroeger de varkens lief vond, vindt ze het werk in de stallen vervelend en vies. Daarnaast geven de lange dagelijkse fietstochten heen en weer naar school haar een gevoel van isolatie; de boerderij staat twaalf kilometer buiten het dorp, ver weg van het 'echte leven'. Brechtje fantaseert daarom graag over een leven buiten de boerderij, in de grote stad.