Shadow World
Ontluisterende analyse van de internationale wapenhandel die corruptie bevordert, regeringsbeleid bepaalt, westerse democratieën ondermijnt en op grote schaal lijden veroorzaakt. Met medeweten van regeringen, veiligheidsdiensten, onderzoeksinstellingen en wapenproducenten, omdat die allen belang hebben bij een permanente staat van oorlog. De essayistische film is losjes gebaseerd op het gelijknamige boek van voormalig ANC-parlementslid en anticorruptieactivist Andrew Feinstein en wordt gestaafd door de ervaringen van vooraanstaande politici, oorlogscorrespondenten, militairen, academici, onderzoeksjournalisten, vredesactivisten en wapenhandelaren. Door in gaan op onder andere de doofpotaffaires rond British Aerospace en recente oorlogen van de Verenigde Staten in het Midden-Oosten biedt deze documentaire een nieuw perspectief op de ‘schaduwwereld’ waarin wij leven. De film omspant de periode van de eerste wereldoorlog tot nu, wisselt interviews af met historisch beeldmateriaal en is doorweven met passages uit het werk van de Uruguayaanse schrijver-journalist Eduardo Galeano. Behalve een aanklacht is deze eyeopener ook een nadrukkelijk pleidooi voor de menselijkheid, de waarheid en de liefde, en voor het lef om tegen de heersende moraal in te gaan.