Carrière: 250 Meters
In deze filmische biografie en tocht door herinneringen speelt de Franse scenarist Jean Claude Carrière de hoofdrol. De camera volgt hem op reizen van Parijs tot New York, Iran, India, Mexico, soms samen met familie, vrouw en kinderen, soms samen met vrienden en gevierde (oud)-collega's. Esthetische beelden wisselen af met hand-held straatinterviews. De film laat Carrière op de voorgrond, die soms in voice-over, soms in de camera reflecteert op zijn loopbaan en zijn leven. De inmiddels tachtigjarige Fransman was de vaste coscenarist van meesterfilmer Luis Buñuel, en schreef onder meer mee aan de scripts van klassiekers als Belle de Jour (1967) en Cet obscur objet du désir (1977). Recent werkte hij mee aan het script van Das weisse Band van Michael Haneke uit 2009. Carrière wordt gezien als een sleutelfiguur in de hedendaagse cinema, die gefascineerd is door de menselijke natuur. "Wat is er gebeurd tussen Hair en 9/11', vraagt hij zich bijvoorbeeld af in New York. Hij vertelt over zijn liefde voor verhalen en filosofeert over wereldgebeurtenissen en plaatsen die voor hem van betekenis zijn geweest. De oude scenarioschrijver groeide op in een wijnmakersgemeenschap op het platteland en hoopt daar ook te sterven; tussen zijn geboortehuis en de beoogde begraafplaats liggen 250 meter.