State of Dogs
Eind jaren negentig wonen er in Ulaanbaatar zo veel zwerfhonden dat de dieren van overheidswege bij bosjes worden doodgeschoten. Ook viervoeter Baasar sneuvelt, precies op de dag dat een grote zonsverduistering een mystieke schaduw over Mongolië werpt. Zo begint State of Dogs, een wonderlijk, poëtisch reisverhaal met bovennatuurlijke elementen.
Het lichaam van Baasar mag dan levenloos op de koude steppe liggen, zijn ziel is nu juist vrij om overal heen te gaan. Voordat hij terugkeert als mens, zo vertelt een voice-over, trekt het dier langs de plekken waar hij vroeger leefde. Kijkers reizen zo in verschillende jaargetijden mee met een herdersfamilie, om later weer in de rook van een vervuilde stad te belanden.
Kalm trekt intussen de Mongoolse folklore voorbij, waarbij ook een hoogzwangere vrouw en de legende van een zonverslindende draak een rol spelen. Muziek, mythes, sociaal commentaar en filosofische bespiegelingen: alles komt samen in het betoverende State of Dogs. De film won in 1998 prijzen op verschillende festivals, waaronder de Grand Prix van het Zwitserse documentairefestival Visions du Réel.