Canal Zone
De Panama-kanaal-zone wordt beheerst door de Amerikanen. Frederick Wiseman raakte geïnteresseerd in het onderwerp, nadat hij hoorde hoe de daar verblijvende Amerikanen trachten zich staande te houden. Ze klampen zich vast aan hun tradities, waarden en rituelen. "Ze hebben er alles aan gedaan om hun leven zodanig in te richten dat het zo veel mogelijk lijkt op het leven thuis. Ze klampen zich vast aan hun waarden en rituelen, hoezeer die ook contrasteren met de tijd en plaats waarin ze verkeren ..., met de vasthoudendheid van de Britse soldaten die er honderd jaar geleden op stonden zich te kleden voor het avondeten in de jungle van India." Bijna drie uur lang observeert Wiseman de activiteiten van de Amerikanen, bij hun dagelijkse bezigheden, zaken, feesten en patriottische rituelen.