Blind Light
Het schijnt dat de aantrekkingskracht van het Italiaanse eiland Capri zo groot is dat wie er een dag verblijft, meteen door de behoefte overvallen wordt er de rest van zijn leven te blijven. Zo heeft het in ieder geval gewerkt bij de Zweedse schrijver en architect Axel Munthe (1857-1949) wiens boek ‘The Story of San Michele‘ een belangrijke inspiratiebron was voor filmmaker Pola Rapaport. Met name Munthes beschrijving van de invloed van het verblindende mediterrane licht op zijn gemoedsgesteldheid, riep in Rapaport de sterke aandrang op zelf naar het eiland te reizen.Haar persoonlijke ontdekkingstocht leidde tot een film waarin de levens van drie verschillende personages door elkaar gevlochten worden. Allereerst het historische personage van Munthe, wiens villa ‘San Michele‘ tot de meest bezochte toeristische plekken van het populaire eiland behoort. Dan de regisseur zelf, die als vertelster optreedt en een met foto‘s ondersteund verslag geeft van een reis naar Italië die ze ooit samen met haar moeder ondernam. Tot slot is er het puur fictieve personage van een geslaagde modefotografe, die zich in een emotionele en professionele impasse bevindt en die op Capri tot bezinning wil komen.Rapaport besteedde veel aandacht aan de visuele stijl en de muziekscore, waarop de klassieke tonen van Schubert naast de punkrock van Richard Hell en de postmoderne songs van Laurie Anderson te horen zijn. Hierdoor is BLIND LIGHT een poëtische odyssee geworden, waarin een filmmaker op zoek is naar het geheim van de transcendente ervaringen die ze eens op Capri beleefd heeft.