The New Gospel
Zowel Pier Paolo Pasolini als Mel Gibson verfilmde de kruisiging van Jezus in de Zuid-Italiaanse stad Matera. In 2019 vormt Matera opnieuw de achtergrond van een passiespel. Dit keer wordt Jezus gespeeld door de Kameroense politiek activist Yvan Sagnet, die opkomt voor de rechten van de illegale arbeiders die in de mafiose tuinbouwsector uitgebuit worden. Vaak zijn het vluchtelingen uit Afrika die nergens anders terecht kunnen.
The New Gospel is zowel een registratie van dit toneelstuk als een blik achter de schermen. We zien Sagnet groeien in zijn rol van Jezus. Ondertussen weet hij verschillende groepen landarbeiders rondom Matera te mobiliseren in een grootschalig protest, dat de naam ‘Revolt of Dignity’ krijgt. Waardigheid, daarnaar is ook de film op zoek, zowel in de portretten van de activisten als van de acteurs.
De Zwitserse regisseur Milo Rau, artistiek leider van het Belgische theater NTGent, wil met zijn werk “niet alleen de wereld portretteren, maar haar veranderen”. Zijn project is dan ook meer dan een film of theaterstuk: het leidde tot betere huisvesting voor de migranten en de oprichting van een fairtrade-tomatenlabel.