CAPTIVATED The Trials of Pamela Smart
De jonge, blonde Pamela Smart uit New Hampshire zou de moord op haar echtgenoot hebben geregisseerd. In 1991 was haar strafproces het eerste in de geschiedenis dat volledig op televisie werd uitgezonden. Welke effecten hadden de voortdurende aanwezigheid van camera's, de verslaglegging in de media en de productie van een televisiefilm – met Helen Hunt als Pam Smart – op deze zaak? Regisseur Jeremiah Zagar verkent aan de hand van interviews met betrokkenen en experts van verschillend allooi of justice was done. Of werd iedereen een beetje licht in het hoofd van al die aandacht, en verloor men het zicht op de werkelijkheid? De cartoonesk ijdele lokale verslaggever, de politieagent die Smart arresteerde en de rechter die de uitspraak deed, doen het ergste vermoeden. Viel twintig jaar geleden het hele Amerikaanse rechtssysteem met de komst van camera's ontluisterend ten prooi aan reality tv-wetten en de massale behoefte aan Shakesperiaans spektakel? Zagar toont talloze korrelige archiefbeelden van het proces via televisies die hij in alledaagse omgevingen heeft geplaatst: een kapsalon, een garage, een bar. Om maar te zeggen: op basis van flinters van de werkelijkheid die we binnenkrijgen, creëren wij allemaal het verhaal dat ons het beste aanstaat. Het laatste verbijsterende commentaar komt van Pamela Smart zelf.