The Trials of Muhammad Ali
In 1967 zag Muhammad Ali, destijds 's werelds bekendste bokser, zich geconfronteerd met een gevangenisstraf van vijf jaar voor het weigeren van militaire dienst. We bevinden ons in de tijd van de Vietnamoorlog, de opkomst van The Nation of Islam en de nasleep van de moorden op Malcom X en Marthin Luther King. Een explosieve mix van ras, religie en oorlog. Bokser Cassius Clay werd lid van de Nation of Islam en veranderde zijn naam in Muhammad Ali. Hij zag er zijn bevrijding van de dominante witte Amerikaanse geschiedenis en heerschappij in. Een persoonlijke keuze waarin hij volhardde, net als het afzien van legerdienst voor de Verenigde Staten aan het front in Azië. Persoonlijk bleef dit standpunt echter niet. Het werd een keuze die door verschillende maatschappelijke groepen veroordeeld, dan wel gelauwerd werd, en die zijn bokscarrière in de waagschaal stelde. De documentaire is opgebouwd uit oude televisiebeelden en foto's, aangevuld met nieuwe interviews met ooggetuigen van toen. Zo laat de film ook zien dat deze schokkende gebeurtenissen nog geen mensenleven geleden plaatsvonden.