Doch die Liebe war stärker...
Terwijl de verhouding tussen Duitsland en Nederland na de Tweede Wereldoorlog maar moeizaam herstelde, werden in de eerste oorlogsjaren een groot aantal verbintenissen tussen Duitsers en Nederlanders gesloten. De echtparen wier huwelijk standhield, vierden inmiddels hun gouden bruiloft. Ook de ouders van filmmaakster Uta Schützendorf ontmoetten elkaar begin jaren veertig. Haar moeder bracht het grootste gedeelte van de oorlog alleen in Duitsland door en haar vader verbleef her en der in Europa tot hij in 1945 krijgsgevangene werd gemaakt. In huize Schützendorf werd nooit veel over het verleden gepraat. Reden waarom Uta besloot een film te maken over de geschiedenis van twee generaties Duitsers en Nederlanders. Door gesprekken met haar ouders en broers af te wisselen met archiefmateriaal, wordt de geschiedenis van een liefde opgeroepen, die ondanks vele hindernissen in staat was om te overleven.