Farrebique ou Les quatres saisons
Het fictieve realisme van Robert Flaherty’s Nanook of the North inspireerde acteur/regisseur Georges Rouquier om het Franse boerenleven in de eerste naoorlogse jaren vast te leggen, door middel van situaties die duidelijk geënsceneerd zijn. Zijn stijl viel op en de filmkritiek kende hem in 1946 zijn belangrijkste prijs toe op het eerste filmfestival van Cannes.
Als locatie koos Rouquier het dorpje Goutrens in de Aveyron, de streek waar hij zelf vandaan kwam. Farrebique is de naam van een hoeve die al generaties lang in bezit is van dezelfde familie. Problemen met de erfenis en de overname door de oudste zoon verhinderen dat de boerderij een noodzakelijke opknapbeurt krijgt. Waar mogelijk toont Rouquier de overeenkomsten tussen de mensen en het land: de barsten in de muren, de voren in de omgeploegde akker en de groeven op de verweerde gezichten. De voor die tijd zeldzame time-lapse-opnamen verbeelden de vier seizoenen waarin zich deze familiesaga ontvouwt.