Mercy Mercy
Adoptie lijkt op het eerste gezicht een win-win situatie: arm weeskind krijgt liefhebbende ouders en een goed leven. Maar de wereld van adoptie is er een van vraag en aanbod, met Ethiopië als grootleverancier van vele duizenden behoeftige kinderen. Handel dus. Dat dan niet altijd het welzijn van de kinderen voorop staat, wordt pijnlijk duidelijk in dit tragische verhaal over Masho en haar broertje Roba. Verre van verweesd worden zij door hun zieke ouders ter adoptie gegeven, in de hoop op een beter leven. De twee kleuters verhuizen met hun nieuwe ouders naar Denemarken. Zijn ze daar beter af? Vier jaar lang observeerde Katrine Kjaer beide ouderparen in hun toenemende vertwijfeling. De Deense Henriette en Gert wanhopen over de opstandige Masho, die zich niet wil voegen naar haar nieuwe familie. De Ethiopische Sinkenesh en Husen wanhopen omdat ze geen nieuws over hun kinderen krijgen, zoals beloofd door het adoptiebureau. Kjaer is overal bij. Emotionele momenten als de overdracht van de kinderen en de spanning in het Deense thuis worden op gepaste afstand in beeld gebracht. Het contrast tussen Ethiopië en Denemarken en tegelijkertijd de parallelle pijn van ouders en kinderen, toont de keerzijde van internationale adoptie zonder de nuance uit het oog te verliezen.