Licensed to Kill
In 1977, precies twintig jaar geleden, kon filmmaker Arthur Dong in San Francisco op het laatste nippertje ontkomen aan een stel ‘potenrammers‘. Sindsdien voelt hij zich niet alleen onveilig op straat, maar vraagt hij zich ook af waar de enorme haat en die gewelduitbarstingen jegens homo‘s vandaan komen. In zijn aangrijpende documentaire LICENSED TO KILL, die tijdens het afgelopen ‘Sundance-festival’ werd bekroond met de prijs voor de beste regie, zoekt hij veroordeelde homo-moordenaars op in verschillende Amerikaanse gevangenissen en legt hij hen steeds dezelfde, simpele vraag voor: “Why did you do it?’’ Het antwoord luidt vaak dat de moordenaars zich gerechtvaardigd voelden om te moorden. Ze beroepen zich veelal op de Bijbel en in een enkel geval op ‘kennis’ die werd opgedaan in een nog recent verschenen encyclopedie. Het zelfbeeld bestaat eruit dat de samenleving hen een zogeheten ‘license to kill’ gaf.